Vilniuje ávyko pirmoji Lietuvos medþio droþëjø paroda-konkursas „Ðventieji ir piligrimai“
 
 Lietuvos piligrimø bendrija Vilniuje Jeruzalës galerijoje surengë Lietuvos medþio droþëjø parodà-konkursà „Šventieji ir piligrimai“. Parodoje-konkurse vykusiame 2009-2010 metø sandûroje dalyvavo 22 Lietuvos medþio droþëjai ið ávairiø ðalies regionø (Þemaitijos, Aukðtaitijos, Dzûkijos, Suvalkijos), buvo eksponuojama virð 40 ðventøjø ir piligrimø skulptûrëliø.

Kaip teigë Lietuvos piligrimø bendrijos pirmininkas dr. Darius Liutikas, Vilniuje surengta paroda „Šventieji ir piligrimai“ turëtø tapti tradicija, nes jauèiamas tokiø parodø trûkumas ðalies sostinëje. Tradicinës medþio droþëjø kûriniø parodos-konkursai, medþio droþëjø plenerai Lietuvoje daþniausiai vyksta maþesniuose miestuose ir miesteliuose. Konkursinës parodos siekiant áamþinti garsiausio XX a. dievdirbio L. Šepkos atminimà organizuojamos Rokiðkyje. Èia taip pat tradicija tapo organizuoti prakartëliø parodas. Šv. Jurgio skulptûrø konkursas vyksta Veisiejuose.

Šventøjø ir piligrimø skulptûrëliø droþyba tebëra gyva ir þodþiu perduodama liaudies meno tradicija. Mediniø skulptûrø siuþetuose ðventøjø vaizdavimas turi gilias tradicijas. Liaudies meistrai pasirinkdavo droþti lietuviø liaudies labiausiai garbinamus ðventuosius, kurie savo simboline prasme atitiko liaudies psichologijà, o kartais, kaip paþymi, P. Galaunë (Kaunas 1930 m.), „ir prosenovës religijos likusià dvasià, kaip, pavyzdþiui, ðv. Agota, primenanti mitologinæ Gabijà“. Grupinëse skulptûrëlëse vyravo Trijø Karaliø auka, ðventoji Šeima, ðv. Juozapas, ðv. Jonas Krikðtytojas, ðv. Pranciðkaus Stigmatizacija, ðv. Ona, ðv. Jurgis, ðv. Antanas, ðv. Rokas, ðv. Florijonas, ðv. Izidorius, ðv. Martynas. Populiariausios pavieniø ðventøjø skulptûrëlës buvo ðv. Kazimiero, Šv. Jono Nepamuko, ðv. Kristoforo, ðv. Rapolo Arkangelo, ðv. Petro, ðv. Barboros ir kt.

Šalia senøjø ðventøjø vaizdavimo siuþetø iðkyla naujø, susijusiø su kintanèia senøjø motyvø interpretacija arba pasiþyminèiø neáprastomis formomis. Šiandieninëje globalioje visuomenëje kiekvienam þmogui svarbus yra gyvenimo tikslo suradimas ir jo siekis. Vis daþniau liaudies meistrø kûryboje ásivyrauja piligrimo simbolis. Piligrimas – tai asmuo keliaujantis á ðventà vietà, asmuo turintis aiðkø kelionës ir gyvenimo tikslà. Piligrimas - tai ne klajûnas, pasimetæs ieðkojimuose ir nerandantis gyvenimo prasmës. Piligrimas turi aiðkø dvasiná ir iðoriná kelià, kurá stengiasi áveikti. Ne visuomet tas kelias yra lengvas, taèiau vidinë motyvacija visuomet leidþia já áveikti.

Piligrimo vaizdavimas liaudies mene nuo viduramþiø pasiþymi aiðkiais simboliais ir detalëmis. Tipiðko viduramþiø piligrimo apdarà sudarë abitas su gobtuvu, plaèiabrylë skrybëlë, kelionmaiðis, kuriame buvo laikomos relikvijos, maistas, pinigai. Rankoje piligrimai turëdavo ilgà lazdà, vëliau prie dirþo dar ir didelá roþanèiø. Kai kurie piligrimai neðdavosi ir tuometinius muzikos instrumentus: dûdeles, þvanguèius. Taip pat piligrimai turëdavo specialius þenklus, rodanèius kelionës tikslà bei apsauganèius nuo pavojø. Vëliau piligrimai ásigydavo medalá, sagæ ar kità atributà su atvaizdu to ðventojo, kurio kapo vykdavo lankyti. Piligrimø ir keliautojø globëjais buvo laikomi Trys Iðminèiai, ðv. Rapolas arkangelas, ðv. Kristoforas. Nemaþai ðventøjø vaizduojami kaip piligrimai: Šv. Jokûbas, ðv. Rapolas arkangelas, ðv. Rokas.

Parodos-konkurso „Šventieji ir piligrimai“ uþdarymo metu buvo áteikti apdovanojimai meniðkiausiø, ðventøjø ir piligrimø droþybos tradicijas, ar originalias idëjas perteikianèiø darbø autoriams. I vietà uþëmë medþio droþëjas ið Telðiø r. Pranas Duþinskas (kûrinys „Piligrimas“), II vietà pelnë medþio droþëjas ið Kauno Algirdas Jasilionis, III – àjà Tomas Stambrauskas ið Prienø r. Antràjà respublikinæ parodà-konkursà „Šventieji ir piligrimai“ Lietuvos piligrimø bendrija numato surengti Vilniuje 2011 m. pabaigoje.


Lietuvos piligrimø bendrijos informacija
 
 
   
 
     
© 1998-2002, 2003-2005, 2006-2020 Katalikø interneto tarnyba, info@kit.lt